Jdi na obsah Jdi na menu
 


Rakousko v páře a kouři

21. 10. 2008

Kousek za humny

Humna jsou za naší jižní hranicí, konkrétněji jižně od Jindřichova Hradce a Nové Bystřice. Rakušani zdejšímu kousíčku Dolního Rakouska říkají Waldviertler, po našom Vitorazsko. Poprvé tak ve zdejším seriálu vyrazíme za hranice. Na druhou stranu, je to opravdu kousek a v době „schengenského bezhraničí“ je jedno, pohybujeme-li se na jedné straně zelené hranice, nebo na straně opačné. Navíc, Koncová stanice LitschauRakušani umí silnice daleko líp než ti naši cestmajstři, takže se v pohodě svezete kdekoliv, a nikde nenarazíte na soustavu děr nebo štěrkem půvabně vypruhované vozovky. Příroda kolem je nepostižená jakýmkoliv průmyslem, a tak nějak po germánsku upravená a pintlich. Kdo v lesích očekává pohozené lednice, hromady sjetých gum či odloženou fůru bordelu z valníku zahuštěnou petkami, tak ten si zde na své rozhodně nepřijde. Ale zase je na co příjemného koukat.

Technická: do naší oblasti vedou tři přechody pro motorová vozidla. Ze severu od Nové Bystřice je to venkovsky působící přechod Grametten, a od jihozápadu vedle sebe ležící a frekventovanější Halámky/Neu Nagelberg a České Velenice/Gmünd. Ti, co přijedou z východu, mohouVlak do Gmundu ještě s úspěchem použít přechod Slavonice/Fratres. Jinak, najdete-li jakoukoliv silničku vedoucí k Rakušanům, tak nebude-li na ní lívanec, klidně ji použijte. Výše jmenované jsou jistotyJ.

Nádražíčko uprostřed lesů

Tady kouř voní....Cílem výletu je vesnička Alt Nagelberg, ležící takřka na dohled od hranic, cca 10 km severně od Gmündu, na vedlejší silnici spojující Nagelberg a Litschau. Toto mělké údolíčko používá jako trasu také úzkokolejná železnice vycházející z Gmündu do Litschau s odbočkou do Heidenreichsteinu. A právě v Alt Nagelbergu se obě trati rozcházejí. Protože obě větve dnes provozují dva nezávislé muzeální spolky se svými soupravami, tak tohle je jediné místo, kde při troše štěstí (nebo přípravy) můžete spatřit současně dvě plně historické Druhý vlak jede do Heidenreichsteinusoupravy, tažené starými, ale perfektně restaurovanými parními lokomotivami. Navíc tu působí atmosféra úzkokolejky, tak neobvyklé v našich krajích, o to běžnější v hornatém Rakousku. Trať i budovy, ač se jedná pouze o muzeální provoz (a tedy jezdící jen o prázdninách a některých víkendech), jsou v daleko lepším stavu než ty u nás, běžně provozované. Asi to bude místním smyslem pro pořádek, v tomhle směru působícím kladně a produktivně.

Podél tratí

Na odjezdu volno!Zbylý čas na vejlet se dá velmi příjemně strávit projížďkou podél obou tratí, kdy zvláště ta do Litschau je takřka stoprocentně sledována souběžnou silnicí. A při troše plánování můžete spatřit párou tažený vláček pěkně v pohybu, na pozadí temně zelených lesů, prostě, jako by sem odedávna patřil. V koncové stanici odbočky Heidenreichstein si pak můžete prohlédnout malé železniční muzeum pod širým nebem, neboť místní spolek tu shromažďuje získané exponáty, které postupně opět uvádí do provozu.

 

Info

 

Všechny důležité údaje jsou k dispozici na: www.waldviertlerbahn.at

 

JiB

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář