Jdi na obsah Jdi na menu
 


Rosa na kolejích

16. 2. 2008

Kdysi, v časech porevolučních, kdy šlo leccos, se malá partička železničářských nadšenců rozhodla zachránit alespoň část v sedmdesátých letech zrušené spojovací trati mezi dodnes provozovanými tratěmi Mělník-Mšeno-Mladá Boleslav a Všetaty-Mladá Boleslav. Jednalo se o trať Skalsko-Chotětov, z velké části vedené v romantickém skalním údolí Cetna. Podařilo se jim dlouhodobě si pronajmout budovu venkovského nádražíčka Sudoměř na první z uvedených tratí, ze kterého učinili svoji základnu.

Obrazek

Z té vyráželi (a vyrážejí) na pravidelnou údržbu a záchranářské práce na několika kilometrech trati, které se podařilo zachránit před snesením železničního svršku a tím i zánikem. Postupem doby, tak jak získávali z okolí bývalé trati různé artefakty, památky a části inventáře, tak vyčlenili dvě místnosti v budově nádraží pro malé muzeum bývalé trati. Dnes jsou plně zaplněny velmi zajímavými exponáty, mnohdy staršími více jak století.

Obrazek

Pracovní nářadí, pomůcky, dokumentace, dobové fotky a předměty denní železničářské potřeby, to všechno návštěvníka přenáší přes propast času a dává mu nahlédnout do tehdejší, dozajista nelehké, ale i zajímavé a bouřlivě se rozvíjející doby. Rozhodně zde strávená hodinka či dvě nejsou promarněným a zabitým časem. Vstupné je dobrovolné, tedy od nuly až do sumy, kterou si sami určíte a rozhodnete.

Za prohlídku nestojí jen vnitřní prostory, ale část zajímavého inventáře je i v exteriéru nádražíčka, a když budete mít štěstí, natrefíte tu o víkendu i nějakou tu provozuschopnou muzeální motorovou drezínu. Parkoviště pro mašiny je hnedka mezi nádražní budovou a vedlejším skladištěm.

ObrazekA jak se tam dostat? Inu, jak potvrdí účastnící tajné orientační motocyklové soutěže volného uskupení MKF, nelehko, a obyvatelé vesničky se stejným názvem taky vědíJ. Nádraží leží prakticky na silnici č. 259 spojující Mšeno a Katusice, a sice na odbočce na Skalsko hned u železničního přejezdu mezi obcemi Vrátno a Sudoměř, na dně úzkého a stinného skalnatého cetenského údolí. Z odbočky je to k nádražíčku jen stovka metrů.

Motorkáři nelze než vřele doporučit výlet do okolí, plného rozeklaných pískovcových údolíček, pokrytých převážně borovicovými lesy. Výše zmíněná „259“ a na ni navazující „272“ z Katusic do Bělé či „273“ ze Mšena do Doks rozhodně stojí za projetí. No a kam zabrousit na dlabenec? Možností je několik, z vlastní zkušenosti mohu s plnou odpovědností doporučit hospodu ve Mšeně-Ráji, terasa s výbornou kuchyní jsou připraveny. Další stravovny jsou ve Mšeně na náměstí, na výjezdu z něj i v Katusicích jsou benzínky.

 

J

 

Spolek ZINOPA

http://www.mbzs.net/zinopa.htm

 

Obrazek

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář