Trochu větší řetězy
Hitem mostního stavitelství v polovině devatenáctého století byly řetězové mosty. Obří řetězy složené z kovaných ocelových článků a napnuté mezi nosnými pilíři nesly mostovku, a umožnily tak překlenout řeku bez nutnosti stavět kamenné oblouky mostu přímo do řečiště. Stavba se díky tomu značně zlevnila a zkrátila. I v našich zemích jich stálo ve své době dost, no a jen jeden jediný z nich se díky shodě okolností dochoval dodnes.
Jeho historie je trochu pohnutá, stál totiž na dvou místech. Původně překračoval Vltavu u Podolska na důležité císařské silnici spojující Písek a Tábor, kde sloužil až do roku 1960. Tehdy se začala stavět Orlická přehrada, a díky vzdutí nádrže bylo nutno postavit most vyšší, samozřejmě moderní a s daleko vyšší nosností. Původní „řetězák“ by nejspíše zmizel pod hladinou, nebýt toho, že byl rok před tím prohlášen technickou památkou. Nakonec bylo rozhodnuto jej rozebrat a přemístit někam, kde může sloužit dále. Nové místo našel po deseti letech, kdy se válel rozložený vedle svého původního místa, na Lužnici pod Táborem. Zde byl znovu sestaven na okresce spojující vesničky Stádlec a Dobřejice a nahradil tak původní přívoz.
Z Tábora se můžeme vydat po hlavní „137“ směrem na Bechyni, a asi kilometr za obcí Malšice uhneme vpravo na Dobřejice. Ty projedeme, a pár vlásenek hustým lesem nás dovede až na jižní předmostí. Tady je možno mašinu odstavit a pěkně v klidu si nezvyklou mostní konstrukci (a hlavně ty megařetízky) prohlédnout. Přístup z opačné strany je z vesnice Opařany, ležící na již zmíněné hlavní Písek-Tábor. V ní odbočíme směrem na Bechyni, ale vzápětí na kraji obce uhneme vlevo na Stádlec, a dále opět serpentinami do údolí Lužnice. I u severního předmostí lze zastavit, takže odkud se k mostu vydáte, záleží jen na vás.
Kolečko přes Lužnici lze uzavřít projetím zapadlé lesní okresky k mostu v Dobronicích u Bechyně, ty leží o pár kilometrů dále po proudu Lužnice, a odtamtud se vydat buďto na jih do Bechyně, nebo na severovýchod do Tábora. Obě města stojí za zastávku, a samozřejmě, poskytnou veškeré služby, které potřebuje motorkář a jeho věrná ocelo/plastová družka… I my je navštívíme, ale o tom zase někdy jindy.
J