Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vápenec v dobách minulých

19. 3. 2008

Že se v oblasti Českého krasu těžilo dost rozmanitých surovin (a někde tohle trvá dodnes) ví skoro každý už ze školních škamen. Nejvíce se rubalo na konci předminulého století a v první polovině minulého. Jednou z místních surovin byl i kvalitní vápenec, a jedním ze známých a rozsáhlých lomů ležel jihozápadně od Loděnice směrem na Svatý Jan pod Skalou. Místní vozový parkPatřil průmyslníku Solvayovi, který vytěžený vápenec dopravoval dolů k trati nákladní lanovkou, a využíval jej ve svých dalších zpracovatelských podnicích. Po válce těžba postupně slábla, a posléze byl lom uzavřen a opuštěn. Naštěstí se v devadesátých letech našla skupina zažraných nadšenců, kteří založili spolek Barbora a dali si za úkol vybudovat v lomu skanzen těžby a lomové dopravy. Jak se jim to povedlo, můžete posoudit i vy při návštěvě.

Rekonstruovaný naviják výklopníkuKe skanzenu se dá dostat z několika směrů. Pominu-li pěší trasu z údolí Kačáku od Svatého Jana (šplhat do strmého kopce v motorkářském není zrovínka lábuš...), tak nejrychlejší a nejjednodušší příjezd je ze „staré plzeňské“ nebo souběžné dálnice, a v městečku Loděnice (D5 exit 10) odbočit vlevo směr Bubovice. Okreska šplhá poměrně prudce serpentínami, přehoupne se přes hřeben, a kousek za ním je odbočka vpravo, a to je ta pravá. StrojovnaZ opačné strany se dá přijet přímo od Prahy přes obec Bubovice. Třetí přístupová silnička míří od západu, kde odbočuje z okresky spojující Beroun a Srbsko, tedy z údolí Berounky. Na okraji Bubovic se obě silničky spojí a mírným stoupáním dorazí k výše zmíněné odbočce.

Bude tady určitě parkovat něco aut, ale popravdě, mašinu by zde nechal jen šílenec, hazardér či snad absolutní důvěřivec. Nezbude tedy, než se vydat po (podle druhu mašiny pomaleji či rychleji) klasické polňačce, která se po chvíli ponoří dolů vpravo na parkoviště před areálem lomu. Tady už lze mašinu s klidným svědomím odstavit a vydat se na prohlídku (vím, není to zrovínka košer, ale jinak to nejde – v Čechách se halt krade čím dál víc).

Jeden ze Dominantou jsou jednak zbytky provozních budov a zařízení, společně s částečně renovovanou sítí průmyslové úzkokolejné dráhy, vedoucí do štoly na úpatí blízkého kopce, kde je i část expozice. Hlavním magnetem je však zachovalá provozní budova, která dnes obsahuje druhou část expozice o zdejším lomu, a co hlavně, ukrývá i podle mého názoru nejzajímavější, co je zde k vidění. Je jím stabilní diesel z počátku minulého století, který nejen že poháněl a pohání elektrický generátor, ale přes řemenové transmise i vzduchové kompresory a další zařízení. Tento Výstavka důlních svítilenskvostný kousek echtovní poctivé strojařiny je dodnes v plně provozuschopném stavu a často doplňuje dobovou atmosféru svým rytmickým pomaloběžným pufáním. Budete-li mít štěstí (nebo patřičné informace, nejlépe z netu), tak bude přítomno i několik funkčních stabilních motorů, jejichž majitelé si tu dávají pravidelná dostaveníčka, aby se pochlubili svými vzorně udržovanými exponáty. A pozorovat hemžení rotujících setrvačníků stojí za to!

Dalšími stěžejními exponáty jsou důlní a průmyslové lokomotivy a vagóny, části lanových a svážných drah a dobově vybavená dílna strojní údržby. Skanzen pořádá i tématické akce, takže jsou tu občas k vidění nejen historická auta a motorky, ale i další reálie, které alespoň částečně souvisí s provozem bývalého lomu.

Srdcem lomu je stabilní diesel ve strojovněSkanzen je otevřen od května do října nejen o víkendech, ale i ve všední dny, a to převážně od deseti dopoledne do čtyřech odpoledne.

Zbytek dne lze využít na projetí blízké části Českého krasu. Jeho divoce rozeklaný profil dal vzniknout mnoha silničkám, které se kroutí úbočími strmých kopců či úzkými údolími sledují říčky a bystřiny. V tom vyniká obzvláště blízké údolí Loděnice, zvané též lidově Kačák, s romanticky zapadlou vesničkou Svatý Jan pod Skalou. Z dalších míst pro návštěvu v okolí je možno uvést údolí Berounky se Srbskem a Karlštejnem, nebo některé z přístupných a nyní opuštěných lomů, známé Koněpruské jeskyně a mnoho dalších zajímavostí.

Díky tomu, že hlavně v sezóně a letních víkendech je tu živěji, tak oblast obsahuje dost „občerstvovacích“ zařízení, no a kdo už neví roupama co dělat, může si na letišti v Bubovicích zakoupit krátký vyhlídkový let nad Českým krasem, který rozhodně stojí za to absolvovat. Prostě, k vidění a zažití je toho tady více než dost.

 J

http://www.solvayovylomy.cz/ 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář