Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pevnostní posedlost

31. 7. 2008

Linie malých pevnůstek, v kritických místech podporované těžšími objekty, horečně vznikaly převážně podél severní hranice tehdejší republiky s Německem. To s námi sousedilo až k Ostravě, a protože se hlavní nápor čekal odtud, tak zákonitě k severní hranici směřovaly mohutné investice a značné úsilí. Dnes, kdy nemají pevnosti a bunkry pro obranu žádnou cenu, jsou skupinami nadšenců leckde opatrovány a někdy uváděny do více či méně původního stavu. A jelikož jsou zpřístupněny povětšině od konce jara do začátku podzimu, je skoro nejvyšší čas se za nimi vydat, než souběžná motosezóna skončí.

Pohled z pozorovatelny jednoho srubu na druhý

Oblast Divoké Orlice a Lichkova byla jedním z kritických míst obrany, proto ji měly bránit dvě mohutné tvrze (Adam a Bouda), které doplňoval řetěz těžkých srubů a menších pevnůstek. Dva ze srubů z nich jsou v současné době v péči sdružení FORTEG, a převážně o víkendech otevřené pro návštěvníky.

Příjezd je pro motorkáře bezproblémový. Máme na výběr dokonce čtyři možnosti, shodou okolností podle světových stran. Od západu je možno dojet z Hradce Králové do Žamberka po „11“, na výjezdu z něj odbočit vlevo směr Pastviny (silnice „312“), a přes známou přehradní nádrž dorazit do Mladkova. Odtud je to skok, směrem na Lichkov a Králíky se vystoupá na svah nad obcí a jsme na místě. V nejvyšším bodě uhýbá vpravo polňačka ústící na louku mezi dva objekty opevnění. Z východu od Králík projedeme Lichkov, a dojedeme k odbočce z opačné strany.

Bunkr, manželka, motorka - kumulace toho, co miluju (in alphabetical order:-)

Jižní přístup od Lanškrouna či České Třebové začne v Jablonném nad Orlicí, odkud „311“ míří přímo na sever údolím podél aktuálně elektrifikované železnice do Mladkova. Od severu, z pohraničních Orlických hor, vede do Mladkova silnice stejného čísla, v současné době je po čerstvé rekonstrukci, a tak se stala motorkářovým snem. Hladce se totiž sveze, skoro jako v Rakousku či Německu. No, a z Mladkova to už znáte.

 Dříve střílna hlavní zbraně, dnes v přípravě rekonstrukce

Motorku je možno odstavit kam libo, louka kolem dokola je všude stejná, pozor jen na případné zaboření bočáku do měkké půdy. A pak vzhůru do podzemí, pod beton, kde se Vás ujme někdo z posádky a podá patřičný výklad toho všeho, co se nabízí k prohlédnutí. Od nedávna je kromě původně zpřístupněného K-S 32 připraven k návštěvě i nedaleký K-S 31, takže aktuální nabídka se neustále rozšiřuje, zcela podle úsilí renovátorů. Rozhodně se zde dá strávit poučná hodinka či dvě. A přesné termíny otevření lze operativně zjistit na http://www.forteg.cz/.

 Střílna kulometného dvojčete

Ke svezení se toho nabízí více než dost. Kromě zmíněné příhraniční „magistrály“ vedoucí při polské hranici, je tu její polská „zrcadlová“ kolegyně, též postupně rekonstruovaná za evropské chechtáky. Případné výletní kolečko vede přes Kunvald, Rokytnici a Bartošovice v Orlických horách. A ti, co sem přijedou na cestovním enduru, si mohou vyrazit na polskou stranu pohoří. Ostatním bych to moc nedoporučoval, neboť zapadlé polské (dříve tedy samozřejmě pruské) silničky nepoznaly pohlazení lopatou cestářovou už předlouhý čas, a hrozí minimálně prokousnutí jazyku. Ale, krásně je tam taky.

 

J

Vstup do pozorovacího zvonu

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Pstruží farma Kamienczyk

(Fantan, 25. 4. 2011 1:03)

Až z té tvrze vylkezete, doporučuji sjet na odbočku do Polska - Miedzilesie. Asfaltka pěkná, ale po 5 km odbočka vlevo (rozbitá) vede k pstruží farmě - můžete si rybu chytit sami, chcete-li. 300 gr pstruh se salátem 150 gr (to nesníte) vyjde na cca 130 Kč, batůžky si mohou dát pivo ZUBR. Je tam moc pěkně. Pokračováním po té cestě (čím dál horší) lze za sucha (konec je polňačka) vyjet až na naši silnici 311 před České Petrovice - no a pak už po krásném asfaltu Čihák, Zemská brána, Neratov atd., jak popsal můj předchůdce.

Re: Pstruží farma Kamienczyk

(JiB, 18. 7. 2011 9:43)

Zdravím,
díky za tip, rozhodně nebude zapomenut:-) Orlické hory patří k mým favoritům, takže to neude dlouho trvat a stavím se tam.